Artykuły

Dieta osób starszych – podstawowe informacje 

Zapotrzebowanie kaloryczne zmienia się na różnych etapach naszego życia. Nikogo nie dziwi inny sposób żywienia dzieci ale nie każdy pamięta o zmianach jakie należy wprowadzić w żywieniu osób w starszym wieku. Czytaj więcej… 

 

Fakty i mity o jajkach 

Jajko uważane jest za symbol nowego życia. Znajdziemy je niemal na każdym kroku- w Chinach zobaczymy charakterystyczne „stuletnie jaja”, którymi delektują się koneserzy oryginalnych smaków, a na całym świecie obserwujemy dzieci zajadające się czekoladowym Kinder-niespodziankami. Czy jednak wszyscy wiemy, co kryje się w jajku? Jakie jajka kupować, ile ich zjadać i czy faktycznie są dla każdego? Pobierz cały artykuł w formacie PDF

 

Fakty i mity o miodzie 

Piękny kolor, słodki i kuszący smak, właściwości prozdrowotne- nic więc dziwnego, że miód już od czasów starożytności uważany był za pokarm bogów. Jaki miód wybierać, jakie właściwości posiada i ile go spożywać? I czy na pewno jest dobry dla każdego? Pobierz cały artykuł w formacie PDF

 

Wybrane produkty o działaniu antykancerogennym w profilaktyce chorób nowotworowych 

Choroba nowotworowa każdego roku zbiera ogromne żniwo. Nowotwory złośliwe stanowią drugą przyczynę zgonów w Polsce. Codziennie jesteśmy zarzucani informacjami o produktach mogących powodować rozwój nowotworów. Napisy widnieją na każdej paczce papierosów, słyszymy o szkodliwym działaniu alkoholu, konserwantów i dodatków do żywności, substancji smolistych, czerwonego mięsa czy nawet promieni słonecznych. Żyjemy w świecie pełnym zanieczyszczeń, którymi codziennie oddychamy. Część z nas jest też obciążona genetycznie, a obciążenia te można już w dzisiejszych czasach poznać, wykonując odpowiednie badania diagnostyczne. Mimo tej wiedzy ciągle nie jesteśmy jednak w stanie uchronić się przed nowotworami.

Według najnowszych danych aż jednej trzeciej zachorowań na raka możemy zapobiec poprzez modyfikację stylu naszego życia. Doskonale wiemy czego unikać w naszej diecie. Co jednak powinniśmy spożywać, aby wspomóc nasz organizm w walce z czyhającą na nas chorobą? Czytaj więcej… 

 

Fakty i mity o mleku 

Mleko obecne jest w naszej diecie już od najmłodszych lat. Mleko matki to pierwszy i niezwykle wartościowy pokarm dla małego człowieka. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) spełnia ono wszystkie wymagania fizjologiczne dziecka w ciągu pierwszych sześciu miesięcy jego życia. Dlaczego jednak tak często sięgamy po mleko krowie lub innych zwierząt? Czy faktycznie jest dla nas tak zdrowe jak głoszą popularne w mediach hasła? Czy może jednak odpowiada za szereg chorób i dolegliwości? Zastanówmy się, czy Hipokrates twierdząc, że mleko jest najdoskonalszym pokarmem jaki stworzyła natura, na pewno miał rację. Czytaj więcej… 

 

Co pić na diecie czyli kilka słów o nawodnieniu

Chcąc zachować zdrowie i idealną sylwetkę, wybieramy odpowiednie diety, zwracamy uwagę na jakość produktów spożywczych i czytamy etykiety. Czy jednak pamiętamy o tym, by także odpowiednio nawodnić nasz organizm? Co pić na diecie i w jakich ilościach? Czy wybierać wodę, herbaty, kawy czy może soki? Czytaj więcej… 

 

Dieta osób aktywnych fizycznie 

Ruch to niewątpliwie obok prawidłowej diety, najważniejsza część zdrowego stylu życia. Należy jednak pamiętać, że odżywianie w sporcie (nie tylko wyczynowym ale też amatorskim) to jeden z bardziej istotnych elementów. Odpowiednio dobrany posiłek dostarcza energii do ćwiczeń, utrzymuje kondycję podczas treningu oraz regeneruje i odbudowuje braki w organizmie po intensywnym wysiłku fizycznym. Do osiągnięcia wymarzonych efektów podczas uprawiania sportu nie każdemu wystarczy słynna bułka z bananem. Bardzo wiele osób zaczynających swoją przygodę ze sportem zapomina o posiłku przed i potreningowym. Czytaj więcej…

 

Zamienniki cukru – czy na pewno pomogą nam w walce z otyłością?

Rosnąca w ostatnich latach otyłość, zarówno wśród dzieci jak i dorosłych, coraz częściej skłania konsumentów do zwracania uwagi na skład produktów, które kupują. W celu ograniczenia spożywanych kalorii, osoby otyłe często wybierają produkty opatrzone słynnym już określeniem „light”. Za winowajcę swojej nadwagi uznają najczęściej nie swój ogólny sposób odżywiania a jedynie skłonność do podjadania słodkości. Dlatego właśnie coraz częściej konsumenci sięgają po zamienniki cukru, który przez media nazywany jest często „białą śmiercią” i nikt nie ma już wątpliwości, że jego spożycie należy ograniczać.

Na rynku dostępna jest szeroka gama substancji stosowanych jako zamienniki cukru. Mniej zorientowanym klientom wystarczy zapewnienie producenta, że ich produkt posiada dużo niższą zawartość kalorii niż biały cukier. Bardziej „oczytani” konsumenci, korzystając ze swojej często bardzo wybiórczej wiedzy, sięgają po produkty ze sklepów opatrzonych magicznym znaczkiem „EKO”. Wybierają tam syropy na bazie agawy, daktyli czy ryżu, pełni przekonania, że skoro są to produkty pochodzenia roślinnego to z pewnością są one zdrowe.

Czy jednak substancje słodzące są faktycznie zalecane przy dietach mających zredukować poziom tkanki tłuszczowej i ograniczyć szerzącą się otyłość? Czytaj więcej…